Запустялата къща

Запустялата къща

Неведнъж бях минавал по алеята, когато един ден най-неочаквано забелязах сграда, която по чудноват и странен начин се отличаваше от всички останали. Представете си ниска постройка с ширината на четири прозореца, притисната от двете страни от две красиви високи сгради, единственият ѝ етаж над партера съвсем малко надвишава прозорците на приземния етаж в съседните сгради, с рухнал покрив, с прозорци, облепени на места с хартия, със сиви зидове, от което се вижда, че собственикът напълно е занемарил имота си. Представете си какво впечатление прави една такава къща между украсените с вкус луксозни сгради до нея. Спрях се и като се загледах по-внимателно, забелязах, че всички прозорци са с плътни пердета, а пред прозорците на партера бе издигнато нещо като стена, обичайният звънец на портата, намираща се отстрани и служеща същевременно за входна врата, липсваше, а на самата порта нямаше нито брава, нито дръжка. Стигнах до убеждението, че тази къща навярно е напълно необитаема, защото по което и време да минех покрай нея, никога, ама наистина никога не забелязах някаква следа от човешко присъствие. Необитаема къща точно в тази част на града! [...]

Политическа Хофманиада. Разговор с Теди Москов

Представлението, което много отдавна направих по „Малкият Цахес“, бе само вдъхновено от приказката, и то не от цялата. Взех част от нея – линията за урода, когото всички възприемат като красавец и всяка гнусотия, която извършва, се обявява за нещо възвишено. Та това си беше нашият комунизъм! Що да не направя клоунада за него? Уж е приказка, може и „да мине“. За 1988 г. беше силно политическо представление (макар и в Смолян). [...]

Малкият Цахес, наречен Цинобър

Вероятно идеята всичко да започне с подаръка на феята е осенила Хофман след прочита на някои френски приказки за тези фантастични създания. А обстоятелството, че под владичеството на княз Барзануф не могат да съществуват никакви феи, тъй като предшественикът му Пафнуций е въвел Просвещението и официално ги е прогонил, е първият знак, че в приказката на Хофман ще иде реч (също и) за критика на Просвещението. [...]

Цахес и Теди Москов

Е. Т. А. Хофман е всеотдайно предан на реалност, която не съществува в действителността, но ние я носим в себе си. В неговите приказна, поетична, сатирична проза единствено поезията, музиката и фантазните образи, сътворени от съня и изкуството, са истинският живот. Приказката „Малкият Цахес, наречен Цинобър“ се различава от „Златната делва“, „Принцеса Брамбила“ и други негови текстове, в които романтичният пласт, поезията на съня и бленуването създават разнолик, полифоничен свят. [...]

Двойници и огледала

За мен Хофман е любим автор още от детството. Мога да кажа, че „Златната делва“ е едно от произведенията, които са повлияли най-силно както на формирането на вкуса ми към литературата и изкуството изобщо, така и на начина, по който възприемам и доизмислям света. Цялата книга (изданието на „Народна младеж“ от 1981 г.) с илюстрациите на Любен Зидаров е ярко запечатана в съзнанието ми и съответно винаги е присъствала в работата ми. [...]