Желание и насилие. Разговор с проф. Владимир Градев и проф. Стилиян Йотов

Желание и насилие. Разговор с проф. Владимир Градев и проф. Стилиян Йотов

Теорията на Жирар има особено място в съвременните социални и хуманитарни науки. За да я определя, ще се позова на Айзая Бърлин и прочутото му есе за таралежа и лисицата, в което той цитира Архилох от Парос: „Много неща знае лисицата, едно – таралежът, но велико“. И докато хуманитарните науки, изследващи разнообразието на човешкото, са се отказали от всеобхватните теории, то Жирар е големият таралеж на нашето време, намерил прост и елегантен алгоритъм, с който дава обяснение на всички културни феномени. Той нарича своя алгоритъм миметичен комплекс, който гласи: развитието на всеки човек започва с 1) миметичното желание. Заразно, действащо във всеки и всички, миметичното желание и породеното от него съперничество води до криза, заплашваща съществуването на обществото. Тази 2) миметична криза се разрешава чрез 3) жертвеното насилие, чрез съсредоточаването на всеобщото насилие върху една-единствена жертва (т.нар. жертвен козел), която е 4) сакрализирана и положена в основата на културата и всички нейни институции. Заради неговата „еволюционна теория“ на културата философът Мишел Сер нарича Рене Жирар „Дарвин на социалните науки“. [...]

Силата на киното. Разговор с Яна Титова

Хората имаме тази невероятна способност да искаме да забравим. Да искаме никога да не сме знаели. „Диада“ е една от онези истории, за които искаме да си мислим, че не са истина и че не могат да се случат на нас. Това постоянно отричане ни е станало нещо като „мантра“. Като суеверието – ако видиш нещо, което не искаш да ти се случи, просто се заключваш с пръсти. Прекалено дълго време сме се заключили и стискаме очи. Всички носим вина история като тази да съществува. И всички трябва да се обединим, за да направим някаква промяна. [...]

На страната на доброто. Разговор с Гаска Шиян

Най-важното е да се разбере, че това е война на цивилизации, в която мотивите на агресора – русия, не могат да бъдат подложени на никакъв рационален анализ. Това е особено трудно за разбиране от прагматичния западен свят, който от десетилетия се фокусира върху това как да подобри околната среда и да удължи живота си с помощта на модерни технологии. И ето че изведнъж се появява една тъпа черна сила, която иска просто да унищожава и убива. Това е като да противопоставиш свръхмодерна технология на булдозер. [...]

Как се снима война? Разговор с Олександр Барон

Бях свикнал да снимам празника на живота, светлината в очите, радостта... Но не знаех как да снимам войната. Още повече че навсякъде имаше барикади и аз не знаех дали няма да навредя на някого, какво не трябва да се показва. Докато Таня Станева не ни сподели идеята за филма, който в момента снимаме и който ще снимаме до края на войната, до нашата победа. Филмът се казва „Украинска война“ и разказва за три жени от Болград, за мъжете им на фронта, за това как те помагат с каквото могат като доброволци и какво преживяват. [...]

„Антихрист“ – светлина и мрак. Разговор с Владимир Карамазов

В душата на Теофил има много светлина, но и много съмнение. Силната вяра преборва това съмнение. Докато в душата на Еньо има много мрак, породен от разочарованието и изгубването на смисъла. Мракът лесно може да завладее нашите души, много по-лесно, отколкото светлината облива живота ни. Да поддържаш и съхраняваш светлината в теб е много трудно и трябва да се бориш за нея всеки ден. Всичко хубаво и светло се постига трудно, а всичко мрачно и лошо просто се случва и за него не трябва да се полагат усилия. [...]

Историческите уроци на близкото минало

Когато става дума за падането на комунизма в България, има много митове и твърде много конспиративни теории. Смятам, че падането на комунизма у нас не може да се обясни, ако се пропусне гражданската активност на хората, които излизат на първите демонстрации и правят невъзможно оставането на власт на Тодор Живков. Не оспорвам факта, че 10 ноември е някакъв вид дворцов преврат, но не съм съгласен, че това е просто инициатива на партийното ръководство под съветски натиск. [...]