Как се снима война? Разговор с Олександр Барон

Бях свикнал да снимам празника на живота, светлината в очите, радостта... Но не знаех как да снимам войната. Още повече че навсякъде имаше барикади и аз не знаех дали няма да навредя на някого, какво не трябва да се показва. Докато Таня Станева не ни сподели идеята за филма, който в момента снимаме и който ще снимаме до края на войната, до нашата победа. Филмът се казва „Украинска война“ и разказва за три жени от Болград, за мъжете им на фронта, за това как те помагат с каквото могат като доброволци и какво преживяват. [...]

Майсторска трактовка на зеленото

Ако би трябвало да определим основната характеристика на изложбата на Мими Добрева в галерия „Стубел“, навярно би следвало да кажем „синтез“. Пластическото съгласуване и привеждането в хармонично единство на взаимно противоположни начала се явява необходимата предпоставка за изграждането на формалните и на иконографските аспекти, които са в основата на образното въздействие на нейните пейзажи. Да започнем от добре премерения баланс между отделната творба и общото звучене на експозицията. [...]

Анселм Кифер и времето

„Анселм – шепотът на времето“ (2023) е филм на Вим Вендерс за приятеля му Анселм Кифер. Камерата следва художника в парижкото му ателие и в имението в Баржак, Южна Франция, където той създава свой свят от монументални бетонни скулптури, тунели под земята, огради, пътища, слънчогледи. Свят, в който сътворението и разрушението са едно цяло. В началните кадри виждаме Кифер да се придвижва на колело през едно от огромните халета в ателието си. Филмовият му портрет е лаконичен, почти без думи от художника. [...]

Художник в лабиринта

Така е назована изложбата на Ел Греко (до 11 февруари 2024 г.) в „Палацо Реале“ в Милано – първата за града и втората след двайсет години за Италия, посветена на художник, за когото публиката в страната знае малко. Плод на над четиригодишна подготовка, тя представя 54 картини, от които 41 на Ел Греко. Показани са престижни заемки от големи музеи и църковни институции. Експозицията проследява връзката на художника с местата, на които е живял, и същевременно предлага прецизна историко-биографична реконструкция. [...]