Даниела Димова: Предизвикателството остава
Даниела Димова – директор на Театрално-музикален и продуцентски център, Варна
Как се справяше институцията ви по време на извънредното положение?
Тези два месеца бяха изключително предизвикателство, но предизвикателството остава, докато няма ваксина или лекарство, което да гарантира здравето на публиката и артистите. Още в първата седмица от извънредното положение направихме мощна кампания на онлайн представления, като в четвъртък от 19 ч. излъчваме оперни спектакли, симфонични спектакли или балет. В събота от 19 ч. излъчваме театрални спектакли. Три дни от седмицата сме в контакт с нашата публика.
Имате ли представа каква е аудиторията, която ви следи онлайн?
На 19 март с галаконцерт от „Опера в летния театър“ достигнахме 34 000 гледания, а на 21 март черната комедия „Телефонът на мъртвеца“ имаше 23 000 гледания. Това са около 60 000 само през първата седмица. Освен това набра скорост и инициативата „Театърът чете от вкъщи“. Тя започна от януари на сцена „Ротонда“ и естествено с извънредното положение от сцената в театъра се преместихме по домовете. Имаме 200 000 последователи. Кулминацията беше на 9 май, като инициативата се превърна в „Европа чете от вкъщи“. Поради набирането на толкова много видеа от чужбина започнахме още на 8 май, а излъчванията продължиха и на 10 май. Подготвихме много мощна кампания и за 24 май.
На 9 май осъществихме първото живо изпълнение от два месеца и първия жив контакт с публиката. Мисля, че бяхме първи не само в България. Ние излязохме не от балкона на дома си, както правят на много места, а от балконите на театъра.
Какви са изводите от онлайн режима и излъчването на архивни записи?
Освен отварянето на архивите, чиито най-големи пазители са БНР и БНР, в сегашната ситуация пускаме и наши съвременни представления от последните години, които се играят много рядко или вече не са в репертоара ни. Това дава възможност на зрители, които никога не са влизали в нашите зали, да разпознаят лица, да чуят гласове, които ще ги провокират да си купят билет.
Смятате ли, че е добре да има постоянна платформа, както направихте общия афиш „Заедно в кризата“?
Да, този афиш е една голяма победа, защото с няколко конферентни разговора, със съдействието на всички директори и с водещата организационна работа на Найден Тодоров той стана факт. Така всички успяват да видят какво богатство от музикален живот има в България и колко е ценен всеки за своя град или регион. Колкото до бъдещето, за нас приоритет е живата среща с публиката, защото тя носи емоцията. И това се усети на 9 май, когато видях сълзите на радост и сияещите лица на хората, разпръснати на площада пред Операта, дошли да слушат нашите солисти. Затова приоритет е да възстановим бавно, постепенно, с по-камерни състави, а дай Боже, и в пълния му блясък нашия цикъл на работа. Но за да не загубим и групата, която сме спечелили онлайн, вероятно ще продължим всеки месец да излъчваме по едно представление – оперно и театрално, което вече е свалено от афиша.
Как планирате новия сезон в условията на съжителство с вируса? За лятото все пак имате и сцени на открито.
Имаме няколко сцени. Ще открием театралния и музикалния летен сезон с „Любовни писма“ с Яна Маринова и Свежен Николов в театъра и „Корона оперна гала“ за операта. Пиесата ще се играе на една нова сцена, която ще изградим в пространството между оперната и театралната сграда, а концертът ще бъде в Летния театър. Тази сцена ще можем да ползваме и за камерни концерти. Колкото до „Опера в летния театър“, предвиждаме сезон само с български изпълнители, диригенти и режисьори.
Министърът на културата увери, че заплатите на щатните артисти са гарантирани за месеци напред. Пред какви проблеми сте изправени?
Контактуваме с доста колеги от чужбина и мисля, че това, което държавата и Министерството на културата правят за държавните културни институти, е изключително. За шест месеца трудовите възнаграждения на колективите са гарантирани в пълен размер. Това ни дава спокойствие да продължим в неспокойното време, в което живеем.
Въпросите зададе Светлана Димитрова
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук