Случаят „Вивиан Майер“

За всеки, който някога се е питал защо талантът често се оказва недостатъчен, за да предизвика световен интерес, случаят „Вивиан Майер“ вероятно би бил особено интересен. Той е своеобразен „учебник“, предлагащ ред поуки за това какво освен добри изображения трябва да съдържа една история, за да се превърне в сензация. Фотографията привлича зрителите с видимото, но не по-малко важното – онова, което се крие във вътрешността ѝ, остава скрито за тях. [...]

Време на красива нетрайност. Разговор с Вера Млечевска

В интерес на бъдещите участия на България в Биеналето е конкурсът да се проведе много по-рано, тъй като ние работехме на ръба на възможното. В самата Венеция също има множество фактори, които не винаги са предвидими. Например имаше павилиони, които си сменяха заглавието на изложбата, визията и деня на откриването, за да се отличат от други. Във Венеция павилионите влизат в една донякъде конкурентна ситуация, която се поражда именно в специфичното време, в което се случват нещата. [...]

Изкуство в публичното пространство

„Нека оставим на времето да си свърши работата. Днес нямаме необходимата дистанция, за да направим правилна преценка“, твърди събеседничката ми Дария дьо Бове по повод на съвременното изкуство. В примерите, които дава – от Клод Моне до Даниел Бюрен – личат не само уроците на историята, но и личният опит. Като старши куратор в парижкия център за съвременно изкуство „Пале дьо Токио“, тя кани художници с характерен почерк като Камий Енро и Лор Пруво. [...]

История и авангард

Фернандо Песоа е казал, че „изкуството е лъжа, която внушава истина“, но от съвременна гледна точка са налице и други проблеми: изглежда направо смешно да се държи отворено празно място в рамките на непробиваемата иманентност, за да може да бъде придадена точност, дори изтънченост на пълното безразличие. Вместо това трябва да артикулираме последната свобода на индивидуалното самозаявяване, надхвърляйки контролираната глупост, именно за да можем да я парираме. [...]

Триумфалната арка, опакована

Понякога Кристо и Жан-Клод дълго търсят терените и обектите на своите „деликатни намеси“. Друг път се оказват внезапно привлечени от мястото. Безспорно мащабът на Триумфалната арка в Париж е предизвикателен. Но не бива да забравяме, че за Кристо по-важна е естетиката. Това подчерта и неговият приятел и колега от ранните му години в Париж – Ян Фос. Наскоро той сподели с мен как ден преди откриването на „Плаващите кейове“ в Италия се изкачил на високо над езерото Изео, за да види проекта отгоре. [...]