Цената на щастието. Разговор с Яна Лекарска

Киното е занаят, киното наистина се учи на снимачната площадка. В никой университет не могат да те подготвят за ситуациите, в които изпадаш по време на снимките, за това как да работиш с актьорите, с оператора под стреса от ограниченото време, с което разполагаш. Обикновено чуваш историите на преподавателите и си казваш: „Аз съм различен, аз ще се справя по-добре“. Само че чак на терен научаваш как твоето тяло, твоят мозък реагират чисто физически на нощните снимки, на неблагоприятна промяна... [...]

В плен на самите себе си

Ако Александър Пейн беше живописец, стилът му можеше да се определи като поантилизъм – естетиката с точките, които „оптически се сливат в окото на зрителя“. Като режисьор той прибавя към тази техника хаплива ирония и внимателно се вслушва в човешките взаимоотношения, неизменно изправени на ръба на всевъзможни екзистенциални кризи. Шест години след разочароващия „Смаляване“ Пейн се завръща в чудесна форма с драматичната комедия „Заседнали“, която бележи и новата му ползотворна среща с Пол Джамати. [...]

Метаморфозата на артиста

Къде ще ни отведат направените избори, кой е пътят към бленуваното щастие? Конкретни отговори на тези въпроси няма. Можем обаче да намерим историите и примерите, опитите на другите, живели преди нас. Една такава история ни поднася късометражната анимация „Артистът“ на режисьорския тандем Димитър Димитров и Милко Лазаров, вдъхновена от краткия разказ „Първа горест“ на Франц Кафка. Сценарият е дело на Екатерина Чурилова и Милко Лазаров, а художник е отново Димитър Димитров. [...]