Начало Идеи Актуално Да се смееш ли, да плачеш ли
Актуално

Да се смееш ли, да плачеш ли

1337
Антони Тапиес, Pont, 1981 г.

В една своя лекция Кърт Вонегът говори за различните типове истории. С доза ирония, която му е присъща, предлага научен подход към темата и чертае координатна система с две оси – вертикална и хоризонтална. По вертикала имаме щастие и нещастие, по хоризонтала – начало и край като края нарича ентропия. Съветът му към разказвачите е да започват с щастлив герой, който преживява криза – развойната линия се спуска надолу, а след това успява да се съвземе – линията се изкачва нагоре и стига по-високо от първоначалната точка. Важно е, казва Вонегът, на финала да сме дори по-добре от началото, макар стартът също да е бил щастлив. Така публиката се чувства заинтригувана и обнадеждена – тя не обича разкази за нещастници, а иска някой да е щастлив, да се появят пречки, те да бъдат преодолени и наградата да е още по-голямо щастие. Такава история никога няма да ни омръзне. Нейна разновидност е разказ, който започва от неутрална позиция – по средата между щастие и нещастие – тръгва нагоре, пада надолу, но завършва високо, много над началното неутрално положение. Ако искате да имате търговски успех, това разказвайте.

Разбира се, известни са и малко по-различни истории. Една от тях нарушава правилото за щастливото или най-малкото неутрално състояние, с което е добре да се започва. При нея героят или героинята са нещастни. Такава е девойката, която е загубила майка си, а баща ѝ бързо се жени повторно и мащехата се отнася зле с доведената дъщеря, а своите две глези до безобразие. Появява се чудотворна възможност нещастното момиче да отиде на бал, където в него се влюбва принцът. Линията се издига, после рязко се спуска, защото чудото трае само определено време – девойката побягва от двореца без твърда уговорка какво ще става по-нататък. Точката на падане отново ни отвежда в сектора на нещастието, но е по-висока от първоначалната, защото все пак срещата на бала е повод за радост и надежда. Надеждата се сбъдва – принцът поема инициативата и намира побягналата хубавица, женят се и щастието им е безкрайно. Безкрайността като че ли компенсира ниското изходно положение, което публиката е била принудена да преглътне. Още по-голяма провокация към нейното търпение е история, която започва с нещастен човечец, който се мъчи с професията си, с близките си, с живота си. Една сутрин се събужда и на всичкото отгоре се е превърнал в хлебарка – от сантиметър над дъното той се заравя завинаги в него. В тази крайност няма компенсация, няма нагоре, а от лошо се слиза към по-лошо и най-лошо. Такъв разказ се нуждае от подкрепата на авторитетни инфлуенсъри, които да се застъпят за него, но пак не може да се разчита на масов интерес и одобрение.

След като начертава издигащи се и спускащи се линии, Вонегът внезапно отбелязва, че тези вълнообразни движения са измислица, понеже в действителност човек не знае коя е добрата и коя е лошата новина. Да, иска ни се да знаем, държим се така сякаш знаем и сигурно затова историите за падения и възходи привличат вниманието ни и ни носят удовлетворение, но това удовлетворение също е измислица. За да е истинско, то трябва да произтича от истината, а тя е, че не знаем. Нима такава констатация може да произведе какъвто и да било положителен ефект? Вонегът отговаря: толкова рядко някой ни казва истината, че би трябвало да сме доволни, когато това се случи. И дава пример с история, чиято линия не криволичи по вертикала между щастие и нещастие – „Хамлет“ на Уилям Шекспир. 

Началото е като при девойката, загубила майка си, само че Хамлет е загубил баща си – краля на Дания, а майка му бърза да се омъжи за неговия чичо, който се възкачва на трона. Въпреки че героят е недоволен, не е ясно дали сватбата е добра, или лоша новина. Не след дълго принцът се среща с призрак, приличен на мъртвия му баща, който го информира, че смъртта му не е била естествена, а е извършено убийство, убиецът е собственият му брат, сега съпруг на жена му. Хамлет е потресен, но тъй като не може да бъде докрай сигурен в съществуването на призрака, а оттам и в казаното от него, отново няма яснота накъде трябва да поеме развитието. Следват колебания и опити да се провери как стоят нещата, като поведението на героя, граничещо с лудостта, става опасно и предизвиква съответна санкционираща реакция у околните. Накрая обвиненията сякаш се потвърждават, но не се стига до тържество на справедливото отмъщение, а всички главни действащи лица умират, като предсмъртните думи на Хамлет са: останалото е мълчание. Вонегът изписва права хоризонтална линия – липсват възвишения и спадове, защото в нито един момент не знаем дали това, което се случва, е добро, или лошо. Но той настоява, че точно такава история, макар да не удовлетворява нашите желания за движение по оста нещастие-щастие и за окончателна положителна развръзка, ни дарява с най-ценното – с истината.

Можем да заподозрем тази лекция в проповядване на морален релативизъм, прикрит зад уж собствено литературоведски анализ. Как така не знаем кое е добро и кое лошо!? Как така да наричаме това незнание истина и да го ценим и предпочитаме, защото знанието за добро и лошо е съмнително!? Възмущението ни би било оправдано, ако Вонегът твърдеше, че няма добро и лошо – тогава щеше да е страшно. Но той просто казва, че ние не знаем кое какво е, без да сваля от нас отговорността, а само ни приканва да бъдем по-скромни, по-смирени и по-внимателни в отсъжданията си. Защото амплитудите по вертикала на координатната система създават привидно впечатление за борба, за морални загуби и победи, причиняващи нещастие и щастие, но точно тази развълнуваност може да замъглява картината и да ни пречи да открием същинските стойности. В този ред на мисли моралният релативизъм се проявява там, където емоционално заявената категоричност подменя действителното изследване и разбиране, което се случва без парадни подскоци по вертикалната ос.

В съвремието, по света и нас, често сме предизвиквани да заемем крайна позиция, защото се плашим да не излезе, че сме безразлични към случващото се. Вонегът ни съветва в моменти на повишена тревожност да се утешаваме с „Пепеляшка“, но ако искаме да постигнем по-трайно и дълбоко удовлетворение, да го търсим в „Хамлет“, където на пръв поглед то отсъства и в края на краищата се мълчи. Съветът ни препраща към християнския парадокс, в който победител е жертвата. 

Стоян Радев завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа по режисура за драматичен театър на проф. Красимир Спасов през 1998 г. Сред по-известните му спектакли са „Плач на ангел“ от Стефан Цанев, „Караконджул“ по Николай Хайтов, „Опит за летене“ от Йордан Радичков, „Ничия земя“ по филма на Данис Танович (Народен театър „Иван Вазов“), „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби (МГТ „Зад канала“), „Куклен дом“ от Хенрик Ибсен, „Жена без значение“ от Оскар Уайлд (Театър „Българска армия“), „Палачи“ от Мартин Макдона, „Развратникът“ от Ерик-Еманюел Шмит (Театър „София“), „Братя Карамазови“ по Достоевски (ДТ Пловдив), „Соларис“ по Станислав Лем (ТР „Сфумато“) и др. Има награда „Аскеер“ за най-добър режисьор, както и многобройни номинации за „Икар“ и „Аскеер“ в същата категория. Заснел е няколко документални филма и шест серии от тв сериала „Четвърта власт“, отличен с наградата за най-добър сериал от Българската филмова академия и от Асоциацията на европейските обществени телевизии CIRCOM.

Свързани статии