Hand Extension, изложбата на Венелин Шурелов и негови студенти, е част от серията „Ситуация София”, чрез която Гьоте институт отваря пространството си за съвременното българско изкуство. Пред камерата на Портал Култура художникът обяснява проекта и се спира на отделните моменти в него.
„Hand Extension e проект за бъдещето в криза, чиито разцъфтяващи визии за реалността започват от контейнера за боклук.” Така Венелин Шурелов определя антиутопичния сценарий на изложбата в Гьоте институт. И още: „Моята работа е фокусирана върху декодиране езика на съвременните митове и кодирането им в създаването на нови същества.”
В залата на Гьоте институт той показва колекция от приспособления, които определени хора ползват като инструмент за преравяне на съдържанието в кофите за боклук.
Венелин Шурелов: „Главните действащи лица в този Нечовешки театър (SubHuman Theatre) по софийските улици са маргинални фигури, бездомници, клошари, аутсайдери, безработни. Разглеждам този феномен през призмата на технологичния ъпгрейд, като ефект от една своеобразна low-tech кибернизация. Целта ми е да дестабилизирам стереотипите и да изведа един конкретен обединяващ монотип – този на технологичния ъпгрейд, който всъщност е архитип. Вторият план е свързан с процесите на комодификация в изкуството, като правя от колекцията пръчки за ровене, обекти на изкуството, поставени в рамка, под стъкло, с цена. Третата фаза е изработването на серия от еднотипни пръчки за масова употреба със съответните спецификации за ефективност при ровене и ергономичност.”
Повече от 10 години в различни инсталации и пърформънси под общия знаменател SubHuman Theatre художникът се занимава с въпросното декодиране на митове. В понятието SubHuman (под-човешко или не-човешко) Венелин Шурелов следва две линии, които намират своята образност и в настоящата изложба. От една страна, това са несигурността, страхът, „рискът да си човешко същество в човешкото общество”, а от друга, технологичните утопии, хибридността между технологичното и органичното, ъпгрейдването на човешкото тяло.
В изложбата участват студентите от магистърската програма за дигитални изкуства в Националната художествена академия, където преподава Венелин Шурелов: Боряна Петрова, Вълко Чобанов, Елена Андреева, Милена Пачеръзова, София Крачанова.
Изложбата Hand Extension може да се види до 10 май в Гьоте институт в София.
Венелин Шурелов (р. 1977) е завършил сценография в Националната художествена академия ( PhD (2009). Съосновател и преподавател в магистърската програма „Дигитални изкуства”, НХА и част от кураторския екип на DA Fest. Основател на Subhuman Theatre (2004) и арт група Виа Понтика (2002). Автор на интерактивни инсталации/пърформанси: „Машина за рисунки” (2005), Fantomat (2008), Orthoman (2009), Tabula Rasa (2010), „Стрелбище” (2012). През 2011 г. осъществи киберлекцията Man Ex Machina. Той има редица сценографски проекти, самостоятелни изложби и участия в общи изложби и фестивали в България, Европа и САЩ.