Старият нов фестивал

И при новите директори 70-ото издание на „Берлинале“ запазва славата си на политически форум с уклон към естетическия експеримент. „Няма зло“, иранският филм, който спечели Златна мечка на тазгодишното „Берлинале“, не съществува за държавата Иран. За властите там такъв филм няма. Също както не съществува и филмът „Такси“ на Джафар Панахи, спечелил същата награда преди пет години. Роденият през 1973 г. Мохамед Расулоф върви по стъпките на 13-години по-възрастния си колега Панахи... [...]

Класика и модерност. Разговор с Георги Дюлгеров

Това, което последно направих, е всички български филми до 1990 г. и даже малко след това да са визуализирани в IMDB, тоест да се показват с плакати или снимки. Свързах се с художниците, взех разрешение, пратиха ми плакати и те вече са в интернет базата. Беше дълга работа. Но сега, като се отвори IMDB, като се отиде на български език, не на България (там излизат и копродукции), се показва подменю и се търси по години. Като почнеш от „Българан е галант“, чак до началото на 90-те можеш да проследиш всички български филми. [...]

Клоуни и злодеи

В началото на „Паразит“ може да усетите déjà-vu, ако сте гледали „Джебчии“, разбира се. Паралелите между двата филма се простират от съпоставянето на социалната ситуация в Южна Корея и Япония до разказваческото майсторство на Пон Чун-хо и Хирокадзу Корееда. И това че „Паразит“ спечели не просто Оскар за чуждоезичен филм, но отнесе също основните статуетки, докато „Джебчии“ трябваше да се задоволи само с номинациите в чуждоезиковата категория, в никакъв случай не означава, че единият превъзхожда другия. [...]