Диктатът на зрителя

Трудно е да се намерят достоверни факти за това колко от нас са заменили големия екран на киносалона с малкия екран на телевизора или с още по-малкия екран на лаптопа, таблета и телефона. Но тенденцията е ясна: eMarketer прогнозира, че 78,4% от зрителите ще използват мобилните си телефони, за да гледат цифрово предавано съдържание. Прогнозите трябва да се анализират с голямо внимание. Но ако пътувате често с влакове и самолети, доказателствата са пред собствените ви очи. [...]

Свободата да бъдеш щастлив

Любимец на фестивала в Кан, наследник на естетиката на Ясуджиро Одзу, изследовател на семейните корелации, Хирокадзу Корееда притежава дарбата да режисира привидно прости истории, които се разкриват пред нас в цялата сложност на човешкото си богатство. В досегашните си проекти японският майстор като че ли поставяше на първо място емоцията на момента и чувствителността на персонажите, докато „Чудовище“ се отличава с важността, която се отдава на наративната конструкция. [...]

Среща с непредвидими последици

Самотно дърво на пожълтелия хълм, някъде там, далече от града, където вятърът шепне старите си напеви, а мирозданието извършва своя ход с ритуална безстрастност. В близост има само една къща, застаряваща двойка и тяхната болна кобила. Растителността е оскъдна, няколко ниски дървета и храсти, треви и плевели, пустота, простор, безкрайният небесен купол. Николай (Любен Чаталов) и Деля (Янина Кашева) живеят откъснати от останалия свят. Не са виждали единствената си дъщеря Калина (Неда Спасова) повече от три години... [...]

Капан за учители

Сред заглавията на София Филм Фест 2024 се оформи тематично ядро, посветено на тревожното вглеждане в сложната и най-вече деструктивна училищна среда. Българският филм „Диада“, реж. Яна Титова, американският „Заседнали“, реж. Александър Пейн, турската копродукция „Сухи треви“, реж. Нури Джейлан, германският „Учителската стая“, реж. Илкер Чатак, разнищват сериозните разминавания между поколенията, изкривените представи за реалността и падналите бариери на допустимост в човешките взаимоотношения. [...]