Игра на жертва

Терминът „русофобия“ бива използван, за да обоснове твърдението, че жертвата е една имперска сила дори когато тази имперска сила, Русия, води жестока война. В исторически план това поведение е нещо типично. Имперската власт дехуманизира истинската жертва и настоява, че тя е жертвата. А когато жертвата (в случая Украйна) започне да се съпротивлява срещу нападенията, убийствата и колонизацията, империята започва да настоява, че искането да се прекрати всичко това е нещо неразумно, болест. Че това е „фобия“. [...]

Има ли нова Студена война? Разговор със Саймън Майлс

Намирам изявленията на президента Радев по адрес на Украйна трудни за разбиране. Той иска мирно разрешение. Убеден съм, че това се иска от целия свят, но не и от Путин. При подобни обстоятелства най-голямата надежда за мира е военната победа на Украйна, а България притежава огромно количество съветско въоръжение и муниции. Възпрепятстването на подобна помощ не подпомага каузата на мира, а руската кауза. Неутралитетът в българския случай е труден за разбиране и защото България е член на НАТО и ЕС. [...]

Предизвикателствата на изкуствения интелект

Ние разграничаваме тесен, по-широк и по-силен изкуствен интелект. Силният изкуствен интелект се дефинира по различни начини: някои казват, че съвършената симулация на всички компоненти на човешкия интелект вече е силен интелект. Други свързват понятието с представата за изкуствен интелект, който не само симулира процеса на човешкото познание, а би притежавал също съзнание, разбиране или емоции. Някои отричат, че последното ще стане възможно, а други казват, че това не може принципно да се изключи. [...]

Религия и политика

Извличането на религиозното от културата (или поне на нейната християнска съставка) в европейските общества е нов и стъписващ факт, за който все още не си даваме сметка, въпреки че тази промяна дойде с края на ХХ в. и промени нашата историческа участ, както и нагласата ни към бъдещето. По същия начин и националните общества, в опит да овладеят конфликтите си, станаха постнационални и обсебени от настоящето, а правата на индивидите се превърнаха в основна референция и константа. [...]