Ицко Финци

Когато се произнесе името Ицко Финци, първата и съвсем естествена реакция е усмивка. Веднага изплуват негови знаменити комедийни образи от киното, театъра и телевизията. Разбира се, и неизменната цигулка, на която свири с респектиращ професионализъм. Хуморът му е подчертано нестандартен, парадоксален, но безотказно заразителен. Не се вписва в никой познат стил, жанр или каквато и да е друга баналност. Като заглавието на прекрасния разказ от Уилям Сароян „Нещо като нож, нещо като цвете, нещо като нищо на света“... [...]

Прошката и духът на истината. Разговор с режисьора Орлин Милчев

Стигането до пълнометражен филм е маратон, не спринт. За мен основното беше да продължа да снимам и да се задълбочавам в професията и езика на киното. Мисля, че има какво да се научи от всеки формат. Тук също има капан – да не загубиш фокуса и началната цел – в крайна сметка да правиш кино, най-сложния и задълбочен формат във аудиовизуалните изкуства. Другото основно нещо е да имаш какво да кажеш все пак. Този сценарий, идея или проект, за който си готов да отделиш следващите 2–3–5 или повече години от живота си. [...]

Капанът на предателството

След филмите, които се подиграха с Христо Ботев и Васил Левски, на българския кинонебосклон най-сетне се появи стойностно и навременно произведение –„Записки по едно предателство“ на Георги Дюлгеров, показан на София Филм Фест. Мислен и мечтан от режисьора сценарист десетилетия, преодолял редица спънки, филмът посяга към „Записки по българските въстания“ на Захарий Стоянов. По тази книга вече е правен телевизионен сериал (1976 г.) с основен режисьор Борислав Шаралиев. [...]

Изпепеляващи дни

„Изпепеляващи дни“ е награденото заглавие в Балканския конкурс на София Филм Фест 2023, копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Няма изненада в този избор, който затвърди едновременно няколко линии: толерирането на европейски копродукции; традиционно добрите позиции на турското кино на фестивалния екран; мястото на режисьора Емин Алпер (той неизменно е победител в Балканския конкурс – през 2020 г. с „Три сестри“, през 2016 г. с „Лудост“, през 2013 г. със „Зад хълма“...). [...]

Непознат вкъщи?

Джералдин Чаплин дойде за първи път в България. Дойде като гост на 27-ото издание на София Филм Фест и получи Наградата на София. Дойде и като изпълнител на главната роля във филма на Джесика Удуърт „Лука“, показан на фестивала. Филмът е дистопия по мотиви от романа на Дино Будзати „Татарската пустиня“ (1940), познат у нас в превод на Хубан Стойнов. Джералдин Чаплин несъмнено е жив идол в света на киното както за онези, които я свързват само с името на бащата, така и за запознати с нейната богата актьорска кариера. [...]

Метрономът на вината

„Тар“ е филм за злоупотребата с власт, дегизиран като любовно писмо към класическата музика. В тази умела смесица между психологически трилър и изследване на героя отсъстват черно-бели дефиниции за вина и отговорност. Без съмнение един от най-добрите филми на изминалата година, в който липсата на лесни отговори може да изнерви някои зрители, но неизбежно ще ги принуди да разговарят. Лидия Тар има дълга биография, която научаваме още в първите минути благодарение на интервю... [...]