Начало Филми Личности Слънчевият танц на холивудското златно момче
Личности

Слънчевият танц на холивудското златно момче

1801
„Трите дни на кондора“ (1975)

In Memoriam. Робърт Редфорд (1936–2025)

Робърт Редфорд си отиде на 16 септември тази година в дома си в Сънданс, Юта, на 89-годишна възраст. С него си отиде и епоха, в която мъжката харизма оставяше след себе си дълбока бразда в сърцата на зрителите. Епоха, в която всичко бе по-значимо, особено киното, а добрият филм се обсъждаше в продължение на дни, седмици и месеци след премиерата му. Холивуд отдавна загърби стратегията да създава имена, които да привличат публиката, и вероятно затова днес определяме Том Круз и Брад Пит като последните кинозвезди. Останали са броени имена от поколението им, които все още са активни, но никой не може да се мери с титаните от 60-те и 70-те. Редфорд бе сред тях.

Чарлс Робърт Редфорд-младши е роден на 18 август 1936 г. в Санта Моника, Калифорния, в семейство, което съчетава английска сдържаност и ирландско свободолюбие. Детството му преминава във Ван Найс, но честите пътувания до Тексас на гости при дядо му го срещат отблизо с красотата на природата, която по-късно ще се превърне в лична кауза. Там, сред облените от слънцето просторни поля, съзрява духът на един истински американски пакостник. Училището не успява да го задържи – сам признава, че е бил „лош ученик“ и търсел вдъхновение отвъд учебника: в спорта, в изкуството, в срещите с хора (вместо да учи, помага на тенис легендата Панчо Гонсалес да загрява преди мач). След гимназията постъпва в Университета на Колорадо, където чарът му не успява да надвие демоните на младостта – започва да пие, губи стипендията си и е изключен. Това, вместо да го сломи, отваря врата към нова свобода.

Редфорд заминава за Европа, живее във Франция, Испания и Италия, където се отдава на бохемски живот. Опитва се да стане художник, но един от учителите му казва, че е разочарован от рисунките му, и мечтата умира. Когато се прибира в Ню Йорк, обстоятелствата го срещат с актьорското майсторство в Американска академия за драматични изкуства. През 1959 г. вече е готов да стъпи на сцената на Бродуей с малка роля в постановката Tall Story. Следващата година е дебютът му в киното с адаптация по едноименната пиеса. Партнира си с Антъни Пъркинс и Джейн Фонда (в първата ѝ роля). Редфорд участва в редица телевизионни продукции, като междувременно споделя големия екран със звезди като Алек Гинес, Натали Ууд, Чарлс Бронсън и дори Марлон Брандо. Печели Златен глобус за „Вътрешният свят на Дейзи Клоувър“ (1965). Картите са наредени за звездния му миг, който се случва няколко години по-късно – първо с филма „Боси в парка“ (отново с Фонда), а след това с класиката „Буч Касиди и Сънданс Кид“, в която публиката за първи път го вижда във великолепно дуо с Пол Нюман.

„Буч Касиди и Сънданс Кид“ (1969)

Редфорд влиза в киното като слънчев лъч – руси коси, сини очи, самоувереност, отсъствие на каквото и да е усилие да се прави на интересен. Образът му на екрана е пример за подражание за мъжете и романтична мечта за жените. Но външният вид не е всичко. Присъщата му доброта и човечност проличават във всяка роля и съдействат за една отличителна уязвимост и дори меланхолия, които допълват харизматичното му присъствие на екрана и го правят още по-очарователен. Маниерите му са спокойни и овладени, играта му често е обрана и се побира в малки жестове и игра с очите. В Робърт Редфорд няма нищо фалшиво и зрителите откликват.

В началото на 70-те години в Холивуд избухва истинска експлозия от талантливи творци и Редфорд успява да хване новата вълна. Кариерата му се разгръща, благодарение на „Кандидатът“ (1972) – политическа сатира, която показва вкуса му към ангажирани роли. Следват „Джеръмая Джонсън“ (1972), „Каквито бяхме“ (1973) с Барбра Стрейзънд и повторение на магията с Пол Нюман в „Ужилването“ (1973) –  донесъл му номинация за Оскар за главна роля. В същото време участва и във „Великият Гетсби“ (1974), затвърждавайки образа на романтичния меланхолик, който може да изнесе на раменете си целия филм. Между 1974 и 1976 три години поред го обявяват за най-голямата звезда в Холивуд. Любопитството му към политическите трилъри първо се проявява в „Трите дни на кондора“ (1975). Във филма на Сидни Полак Редфорд е очарователен агент, който чете книги и пише доклади, но когато екипът му е избит от мистериозен нападател, той се превръща в беглец. Финалът напомня монолога на Орсън Уелс в „Третият човек“ и задава въпроса дали в Америка демокрацията наистина съществува. Несигурността на обикновения човек, когато институциите се разпадат под краката му, създава изключително напрежение, граничещо с кошмар. Темата за лъжовните институции, които прикриват престъпленията си, е интегрална част и от сюжета на „Цялото президентско войнство“ (1976) – филм за скандала Уотъргейт, който и до днес е еталон за това как се разказва история за журналистическо разследване на големия екран. В края на десетилетието Редфорд се завръща към романтичния жанр с „Електрическият ездач“ (1979). Сбогуване със 70-те с широка усмивка и прах от откритите американски простори.

„Цялото президентско войнство“ (1976)

През следващото десетилетие Редфорд не само дебютира като режисьор с „Обикновени хора“ (1980) – драма за разпада на едно семейство след смъртта на сина им – но и печели четири награди Оскар, включително за най-добър филм и най-добър режисьор, побеждавайки Мартин Скорсезе с „Разяреният бик“ (незаслужено според някои). Редфорд доказва, че зад красивото лице се спотайва не само дълбока чувствителност, но и техническите умения, които вдъхват живот на една история. Следват роли в „Брубейкър“ (1980), „Талантът“ и големия хит „Далеч от Африка“ (1985) с Мерил Стрийп – най-успешния му филм в това десетилетие.

Началото на 90-те се характеризира с два режисьорски успеха. Първият е „Там тече река“ (1992), който изстрелва младия Брад Пит, а вторият – „Телевизионно състезание“ (1994), вероятно най-добрия филм на Редфорд като режисьор. Като актьор постига касови успехи с „Неприлично предложение“ (1993), „Поверително и лично“ (1996) и „Повелителят на конете“, 1998 (също и режисиран от него). При Редфорд със сигурност личи удоволствието да застава зад камерата и понякога актьорските му ангажименти изглеждат като добре изчислен компромис, който да финансира следващия му проект. Но дори в тези комерсиални филми, създадени изцяло за забавление, се усеща внимание към детайла. Все пак любимата му дума е: „възможно“, а най-омразната: „все тая“. Робърт Редфорд не отбива номера.

Тук е мястото да обърнем внимание на едно от най-големите постижения на Редфорд, а именно фестивала „Сънданс“, който дава начало на цяло поколение независими творци – от братята Коен и Куентин Тарантино до Пол Томас Андерсън, Стивън Содърбърг и Дарън Аронофски. „Преди изгрев“ на Ричард Линклейтър също дължи много на подкрепата на фестивала. Редфорд не просто оформя алтернативно кинопространство – дом за млади, амбициозни режисьори, които да получат първия си шанс, той изгражда бъдещата кинокултура в Америка. Без да си придава заслуги – винаги другите говорят за него. Извън киното работи като активен защитник на природата и правата на коренното население, подкрепя множество организации и обществени каузи.

През новото хилядолетие режисира „Легендата за Багър Ванс“ (2000) и се снима в „Последният замък“ (2001) и „Шпионски игри“ (2001), в който Брад Пит изглежда не само като негов духовен наследник, но и като биологичен такъв. В късната си кариера Редфорд се завръща към политическите теми с отличния „Офицери и пешки“ (2007), „Конспираторът“ (2010) и „Хората, на които държиш“ (2012). Едно от най-добрите му изпълнения е във филма „Всичко е загубено“ (2013) – героят му е мъж на лодка, а сценарият борави с минимален диалог, който казва много за състоянието на света. Малко актьори могат да задържат вниманието на публиката само с поглед и движение, но Редфорд го прави без усилие. Друг късен успех е „Старецът и оръжието“ (2018), в който актьорът сякаш съвсем съзнателно се сбогува с нас и с образа си на чаровен престъпник.

„Неприлично предложение“ (1993)

Днес, когато човек разглежда тази изключителна кариера, може ясно да види, че Робърт Редфорд е много повече от актьор – той е присъствие с митологични размери и същевременно човешки близък. Можеш да го видиш на кориците на списания, но и да излиза от бара, можеш да го видиш да язди кон или да поправя таратайка. Въпреки изключителната си красота, той винаги остана близък до обикновения човек и обикновеният човек го заобичва. Няма човек, който да не харесва Робърт Редфорд. С него Холивуд изглеждаше по-бляскав, а независимото кино – по-достъпно. Подобно на Нюман, той бе пример за почтеност и мъжество, каквито днес рядко се срещат. На всичкото отгоре носи един и същи часовник през целия си живот. Почивай в мир, Робърт – времето на джентълмените отмина, но слънчевият ти танц остава.

Мартин Касабов е роден и живее в Пловдив. Работи като книжар, пише кратки разкази, публикувани в списание „Страница“, и рецензии за кино и литература за периодични издания и сайтове с културна насоченост. Автор на дебютния сборник „Когато великани ходеха по земята“, както и на романа „Момчето, което завърза Луната за Земята“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display