Дечко Узунов: Път през времето

125 години от рождението на Дечко Узунов са повод СГХГ да включи в календара си редица събития, посветени на големия български художник. Успоредно протекоха две изложби: едната – в самата СГХГ, е под надслов „Дечко Узунов. Съзидания“, а втората – „Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство“, е подредена в ателието на художника. Заедно с показаните в предходните месеци експозиции настоящите изложби очертават сложния, изпълнен с множество смени на посоката професионален и житейски път на художника. [...]

Летни изложби

„Никой не може да обхване необхватното“ – цитирам си Козма Прутков. Но изкушението е голямо, особено когато става дума за юнските художествени събития в София. В този особен месец за вниманието на публиката се борят „тежки“ изложби в края на активния сезон, „леки“ изложби като за жегата в началото на лятото, „сериозни“ експозиции по програми или до началото на есента, фестивални събития в артистичен хаос като повод за срещи колкото на закрито, толкова и на открито. Изкуших се за „бръснещ“ поглед върху всичко това... [...]

Усукване на времето. Разговор с Красимир Терзиев

Фразата стои в съзнанието ми от 2015 г. и е плод на удивлението, объркването и тревогата от странното усукване на времето, в което пребиваваме поне оттогава. Мислехме си, че войната в Европа е нещо окончателно загърбено и оставено в миналото, че Студената война е надживяна. Мислехме си, че след тоталитаризма, който преживяхме, ни чака по-справедливо бъдеще… Една немалка група хора от полето на изкуствата ме поздравиха за проекта и начина, по който той стои на мястото. Неминуемо се изля и доста хейт. [...]

Отвъд образите. Разговор с Катерина Гаджева

Фотографията трябва да се разглежда задължително и през други явления и изобразителни средства. Така става ясно колко е сложна нейната природа. Няма как да говорим само за композиция и техника на работа, хубаво е да подходим отвън навътре и най-накрая да се фокусираме върху конкретния автор. Например в първата лекция – „Фотографията като произведение на изкуството“, посветена на Хайнрих Кюн, идеята беше свързана с пикторализма, с възприемането на света като психологическо преживяване... [...]