Завръщането на Бах. Разговор с Нева Кръстева

Завръщането на Бах. Разговор с Нева Кръстева

Днес като че ли пак идва времето на музиката на Йохан Себастиан Бах. Когато бях в Швейцария през втората половина на 80-те години, ми казваха: „Ние след войната свирехме само Бах“. Така беше и когато учех при Иржи Рeйнбергер в Прага, а после и в София след 1974 г, когато залите бяха пълни. След това дойде този „охолен“ живот и Бах отиде малко встрани, музиката за орган също. Но в днешните времена, които са много сериозни и страшни, Бах се завръща. Неговата музика утешава и променя хората... Бах става отново актуален след един полувековен период на секуларизъм благодарение на епохалното, но с доста съкращения изпълнение на „Матеус Пасион“ от младия Менделсон през 1829 г. в Берлин. Но камерната и концертната музика на Бах винаги са звучали. Лудвиг ван Бетовен е владеел цялото Добре темперирано пиано и е учил контрапункт при Йохан Георг Албрехтсбергер, но концертната зала вече е изместила църковното музициране и органа; тогава дори и Missa solemnis се е изпълнявала в концертната зала. Но в ескиза на Десетата симфония на Бетовен има темата BACH. Бетовен е нарекъл Бах океан, а не поток, и той продължава да струи в целия романтизъм и в модерна, прескачайки границите на новия век – в цигулковия концерт на Албан Берг и в оркестрациите на Арнолд Шьонберг и Антон Веберн. [...]

Музика за небесния замък

Като музикант Бах е непостижим гений; като човек той очевидно е имал слабости, бил е разочароващо посредствен и в много отношения все още е неуловим за нас. Всъщност за личния му живот ние знаем по-малко, отколкото за всеки друг велик композитор от последните 400 години. За разлика например от Монтеверди, не е запазена кореспонденция между Бах и негови близки, а извън анекдотите има малко съхранени документи, които да ни помогнат да си представим неговия човешки образ, да разберем сина, съпруга, бащата Бах. [...]

Баховото общество в България. Разговор с Йосиф Герджиков и Георги Колчаков

Всеки човек, който се занимава с музика професионално или непрофесионално, е минал през Бах. И всяко докосване до Бах изведнъж те заразява с любов, почит, възхищение. Така се случи и с мен. Инструменталната музика на Бах беше по-известна в България. Изпълняваха се концертите му за цигулка и пиано. Освен книгата на Алберт Швайцер за Бах се появи и плоча с изпълнения на Швайцер. Изведнъж се откриха съвсем други перспективи към това, което музиката може да изрази, към отношенията между Бога и човека. [...]

Лайпциг в годината на Бах

Сред многото градове в Германия, които отбелязват 340 години от рождението и 275 от смъртта на композитора, се откроява Лайпциг. Там Бах е работил 27 години, а днес тленните му останки са положени в църквата „Св. Тома“, чийто кантор е бил. Важните институции, свързани с него, също празнуват – Музеят на Бах става на 40 години, Архивът на Бах и прочутият Бахов конкурс – на 75. Учени от музея и гости от чужбина са подготвили лекции и дискусии, които ще съпътстват Международния Бахов фестивал от 12 до 22 юни. [...]