В пластически притчи и метафори

Казано е: „Неведоми са пътищата Господни“. Неведоми са и житейските и творческите траектории на художника. За разлика от автори, които трескаво и често в задъхана, учестена ритмика показват пред публиката резултатите от своята сезонна или годишна продукция, през годините като правило Стефка Аройо се представя в един по-скоро „синкопиран“, неравноделен каданс, редувайки моменти на ярки изяви с периоди на продължително и енигматично мълчание. Добре помня първите ѝ стъпки през 80-те г. на миналия век. [...]

Рефлексии

Няколко изложби в рамките на около месец предложиха на софийската публика преживявания, в които да вплетат всичко: древност, извънвременност, временност, а в крайна сметка нещо средно между вечност и съвременност. „Това не е историческа изложба, не е антропологическо изследване, а е художествена рефлексия напред и назад във времето, пресътворена в образи, сенки, фрагменти, определени изображения и обекти“, казва кураторът на една от тези изложби. И това може да се отнесе без проблем към всяка от тях. [...]

Възкресена памет

Експозицията в галерия „Академия“ е мащабна по замисъл и реализация. Обликът ѝ е впечатляващ, а екипът, ръководен от д-р Милена Балчева-Божкова, обединява различни специалисти от Националната художествена академия, сплотили усилията си с голям брой институции. Три са основните акцента, които привличат вниманието ми – пространствен дизайн, смислова композиция, равносметка. Не са много изложбите, които се отличават с дълбочина на концепцията и професионално изградена пространствена визия. [...]

За едната снимка. Разговор с Йордан Симеонов

Има два типа нагласи при снимането. Ние сме фоторепортери и винаги сме с т.нар. реактивна нагласа, да реагираме на външен дразнител. Дълги години живяхме в комфорта да създаваме фотографии, на които се обръща внимание и тук, и в чужбина. Аз хванах края на този период. Той започва след Втората световна война, когато фотографията е силна медия и има своето място в обществото. Това е едната нагласа – реагираш на външни събития, фотографиите ти да получават обществено внимание и възнаграждение под някаква форма. [...]

Александър Капричев – познат и непознат

Изложбата на Александър Капричев (1945–2008) ознаменува един несъстоял се юбилей – през 2025 той щеше да навърши 80 години. Тя съдържа маслени картини, акварели, гоблени и графики, с една дума, представя всички основни области на неговото творчество. Живописното кредо на художника е подчертано ориентирано към нефигуративното начало, към абстрактния пластически изказ. Опусите му в преобладаващата си част осцилират между лирическата абстракция и абстрактния експресионизъм. [...]