Неудобните пиеси. Разговор с Кремена Димитрова

Нашият спектакъл се доближава най-много до определението „политически театър“, защото разказва за актуални събития, а ние няма как да избягаме от дневния ред на обществото. Разбира се, отстоянието от времето, когато е написана пиесата, и от събитията около убийството на Политковска ни дава възможност да отсеем най-важното и да имаме по-обективна гледна точка. Тоест не действаме емоционално. Не казваме – ето, вижте, сега тя падна жертва, а ние в нейна памет ще направим спектакъл... [...]

Успешната година на пианиста Ивайло Василев

Той е на 17, но сцената е важна част от живота му толкова отдавна и присъствието му е толкова забележимо, че сякаш забравяме – Ивайло Василев е още дете. А постиженията му са наистина сериозни и очакванията за развитието на неговата кариера вече са огромни. През 2025 г. тя получи силен тласък – Ивайло спечели Международния конкурс за пианисти „Панчо Владигеров“, който се проведе за първи път в София. Като доказателство за яркото си присъствие, той получи и още ценни отличия... [...]

Театрални мостове към съвременността

МТФ „Варненско лято“ удържа задачата да бъде представителен форум, от който има нужда всяка театрална култура. Между 1 и 11 юни в морския град се проведе 33-ото му издание, което открои текущите постижения на българския театър в споделено пространство с международни продукции. Тази година значителна част от спектаклите беше пронизана от тежнение към трагическото, не толкова като жанрова определеност, а като „художествено осветляване на живота“ (Ханс-Тис Леман). На него беше посветена и теоретичната дискусия... [...]

Режисьорките на Театър 199

Един театър прави изключение в силно доминираната от режисьори театрална среда през втората половина на миналия век. Театър 199 е пространство, в което режисьорките заемат съществено място още от времето на неговото създаване. Със своя усет към нови заглавия, художествени визии и умение да намират най-точните изпълнители те допринасят за развитието на българската сцена. Фокусът на текста е върху важни спектакли на Стефка Прохаскова и Юлия Огнянова – две режисьорки, формирали лицето на Театър 199. [...]

Дамиен и етиопският рокендрол. Разговор с Дамиен Клузел

За мен историята започна преди много години, през 1999. Тогава, още като студент в Амстердамската консерватория, заминах с група музиканти за Етиопия, като идеята беше да останем цял месец и да свирим с Етиопския цирк. Цирковата компания не прояви особен интерес да работи с нас, но имахме щастието да се запознаем на място с Франсис Фалцето, човека, „преоткрил“ за света цялата етиопска музика от Златната ера (френски музиколог, продуцент и създател на легендарната издателска серия Ethiopiques, б.а), и да работим заедно с него. [...]