Начало Идеи Гледна точка Отвъд заблудата на окото
Гледна точка

Отвъд заблудата на окото

3030
Чавдар Гюзелев, „I have to find my way“

Чавдар Гюзелев, „Насред илюзиите“, 11–29 март 2025 г. в софийската галерия „Ракурси“

В едно свое стихотворение Цочо Бояджиев казва, че „датите в календара само ни залъгват с илюзията за своята повторимост“. Защото илюзията е не времето, а мястото, което обитаваме; затова „даже наречията за време променят местата си“. И това не е просто игра на думи.

Илюзията е в основата и на разбирането на Аристотел за мимезиса (подражанието), доколкото функцията на изкуството е да създава илюзия за реалност. Което е и в основата на всяко разбиране за живописта – „да прави отсъстващото присъстващо“ (и обратното) – включително чрез уловката на един непреводим похват, останал на всички езици с френското понятие trompe l’oeil (заблудата на окото). В буквалното си значение този метод означава постигането на триизмерност чрез „илюзионна живопис“ или разширяване на архитектурата към илюзионни пейзажи. Но не само. Жак Дерида например извежда „истината в живописта“ тъкмо от диалогичния режим, в който илюзорно/реалното и реално/илюзорното влизат помежду си. В едно особено двоене „помежду“, поместващо в себе си резервоар от образи и значения, много повече, отколкото бихме могли да допуснем.

Чавдар Гюзелев, „Поява“

Пред какво предизвикателство ни изправя обаче Чавдар Гюзелев с проекта си „Насред илюзиите“? Пред поредния си игрови пъзел, с който държи да провокира въображението ни? Да, със сигурност.

Но изложбата „Насред илюзиите“ сякаш удвоява задачата – изправени сме пред trompe l’oeil. Пред особен диалогичен режим, в който реално две съществуващи изложби, подготвяни през последните три години, кореспондират една с друга и кондензират уловените „състояния“ в режим между – между упованията и страховете, между емоциите и пируетите на мисълта, между стиловете (а на латински stilus освен върха на писеца за чертане, писане или рисуване, означава и върхът на бойно копие), между начинанията и разочарованията, между впиването или вкопчването в образността. Без да забравяме за войната и мира и всичко останало „помежду тях“.

Затова – струва ми се – зрителят „влиза“ в тази изложба със срещата между баща и син, кореспондираща с детската играчка и зеленото крокодилче на надеждата от срещуположната композиция. А малко по-надолу в същия ред е и „Сбогуването с илюзиите“ на самия художник.

Чавдар Гюзелев, „Баща и син“

Озовавайки се „Насред илюзиите“, сами ще се убедите, че Чавдар Гюзелев ни изправя и пред още един trompe l’oeil от друг порядък: композициите в прави линии и едри мазки върху тъмна основа са изпъстрени с отломки от един като че ли отминал свят. Включително и заради предусещането за края – с нащърбената синя луна над разбунтувания океан, където единственият обитател е едно червено куче (композицията „Последният“). Или с клоунови оранжево-сини гротески, съседстващи с празен трамплин в безкрая. 

От години Чавдар Гюзелев – с основание – е набеждаван в „неометафизика“, или, ако искате, в духовно родство с Джорджо де Кирико или с Карло Кара.

Понякога ми се струва, че в някои от тези композиции проговаря и опитът на сценографа. Друг път се питам дали ужасът на войната не налага над тях своя отпечатък – със скосените и пресечени хоризонти, с изчистения хроматизъм и илюзорните перспективи, с разхвърляните архитектурни елементи от един свят „преди“, за който вече не подозираме и дори нямаме спомен. В този изчистен „първи свят обектите се превръщат в знаци: „Дърво, картина, книга, нож, камина, врана, прах, свещ, чадър, перваз, крило на ангел…“ (Цочо Бояджиев).

Чавдар Гюзелев, „Трамплин“

Включително и решетката, напомняща тетива, но обрамчила нечие призрачно лице, която всъщност би могла да бъде и неизлетяла стрела (по парадокса на Зенон), но няма как да стигне целта, не просто защото дроби до безкрайност времето на своя полет, а защото е „окована“ далеч преди излитането си, още в колчана на мисълта на художника.

Но има и „втори свят“, където на тези метафизични „стоп кадри“ съответстват рисунки с акрил върху светла основа – композициите на въображението (движението) в изложбата. С цялата им вихрена красота и виртуозност, а освен всичко друго в тях има и музика.

Да, тази музика звучи от творбите и би могла да бъде чута и днес. Песни на Боб Дилън и не само, текстове за любов и смърт, които могат да бъдат открити върху някои от композициите в тази зала.

I have to find my way, както пееше Франк Синатра, текст, дал заглавието и на една от картините в изложбата. Но не е ли това поредният trompe l’oeil?

Когато няма непроходима граница – останала без дъх,
душата търси да се улови за нещо видимо и плътно.
Защото бездна е под нея, а навън е хлъзгаво (Цочо Бояджиев).

Особено „насред илюзиите“.

_____

Слово, произнесено при откриването на изложбата

Тони Николов е философ и журналист. Главен редактор на Портал Култура и на сп. „Култура“. Специализирал е в Папския институт за Изтока (Рим) и в Училището за висши социални науки (Париж) в групата на проф. Жак льо Гоф. Член е на Международното общество за изследване на средновековната философия (S.I.E.P.M) в Лувен. От 2005 г. до 2009 г. е главен редактор на Радио Франс Ентернасионал (RFI – България. Дългогодишен преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”. Преводач на книги на Ж. П. Сартр, Ж. Ф. Лиотар, А. Безансон, Ж. Бернанос, Р. Жирар, Ж. Грийн, Вл. Гика, К. Вирджил Георгиу, Майкъл Едуардс. Съставител на четиритомника с есета на Георги Марков и на неиздадените ръкописи на Иван Хаджийски. Автор на книгите: „Пропуканата България“ („Хермес“, 2015), „Българската дилема“(„Хермес“, 2017), „Спомнена София“ („Рива“, 2021, отличена с Наградата на София за литература), „Бленувана София“ („Рива“, 2022), „Има такава държава“ („Хермес“, 2023, отличена с наградата „Хр. Г. Данов“ за хуманитаристика), „Незабравена София“ („Рива“, 2023), „Потулена София“ („Рива“, 2024). Кавалер на Ордена за заслуги на Република Франция.

Свързани статии

Още от автора