0
1504

Новият сезон на Софийската филхармония

През май Софийската филхармония и маестро Найден Тодоров изнесоха концерт в Златната зала на Музикферайн във Виена, фотография Руди Бежев

Завръщания и нови гостуващи солисти – така може да се определи предстоящият сезон на Софийската филхармония.

И много посланици, които помагат при контактите със свои колеги. Един от тях е Юлиан Рахлин, той многократно е съдействал в София да се изявят изтъкнати музиканти, които дотогава са пренебрегвали получените покани. Друг запален почитател на състава е Готие Капюсон. А иначе от световните звезди в София отново ще свирят Иво Погорелич, Елизабет Леонская, Даниел Хоуп, Камий Тома.

„Името на Софийската филхармония все по-често се чува в международния обмен между артистите. Имахме и две много успешни гостувания – на филхармоничния оркестър във Виена, а на филхармоничния хор в Скопие“, казва Кремена Николова, която е шеф на рекламата.

„Всеки път, когато представяме плановете на концертите, за мен е изпитание, каза в началото на лятото Найден Тодоров. – От една страна, знам какво очаква публиката. От друга страна, не винаги това, което знаем, че тя очаква, е това, което тя иска. Имаме два начина да разберем какво иска публиката. Първият е с анкети. Когато бях в Русенската опера, попитах публиката какво иска и масовият отговор беше „опери от Моцарт“. Ние направихме три опери една след друга, но се оказа, че хората си искат Верди и Пучини. Вторият начин е като проверяваме кое събитие какво посещение има. Това ни показва какъв интерес има към дадени артисти и дали да ги каним отново, а и какъв интерес има към дадени произведения. Тези две години в пандемия показаха, че никой по света не е подготвен за такова изпитание. Те бяха голямо предизвикателство за всяка културна институция. Ние имахме щастието да работим повече от много други състави. Надявам се, публиката ни да е оценила това. Имах идеята, когато пандемията официално тръгне към залез, да започнем да представяме отново цели сезони. Но в настоящия момент Филхармонията има за директор изпълняващ длъжността до провеждане на конкурс (той бе обявен неотдавна – б.р.). Не мога да си позволя да публикувам дългогодишен план. Когато човек няма хоризонт напред, в който да може да планира, страдат оркестърът, публиката, международните ни отношения. Ще призная, че има големи изпълнители, които отказват да разпишат договор, ако не са сигурни, че като директор имам хоризонт напред. Това се отнася и за пътуванията на оркестъра в чужбина. Водим преговори с АМG за много сериозни гостувания на най-големите сцени в света, но те питат: „С кого ще подпишем договор?“ Ако дойде друг директор, той може да отправи обвинения към мен, че съм провалил неговия план как да се развива Филхармонията, с който е кандидатствал за директор. Задавали ли сте си въпроса защо Софийската филхармония не е имала такива солисти или са идвали много рядко. Елементарна е причината, директорите на Филхармонията не са можели да планират дългосрочно по финансови съображения. Ето, ние тази година бяхме „много щастливи“ да си получим предварителния бюджет за годината през май. Има неща в България, които предстои да се изчистват и проблемите не са в хората на изкуството.“

Концертните цикли на филхармонията отново са цветни. Белият ни отвежда към участията на Националния филхармоничен хор, а диригенти ще бъдат Славил Димитров и Владимир Кираджиев. Започва на 11 октомври и завършва на 23 декември с коледен концерт. Четирите вечери предлагат голямо разнообразие на български и чужди творби – Веселин Стоянов, Дариус Мийо, Игор Стравински, Клод Дебюси, Бенджамин Бритън, Арво Пярт, Джон Тавенер, Золтан Кодай, разбира се, Йохан Себастиан Бах и една вечер, изцяло посветена на Антон Брукнер.

„В момента ние имаме само два професионални хора, които не са към опери – Националния филхармоничен хор и този на Българското национално радио. Има едно изключение и това е общинският хор „Гена Димитрова“ в Плевен. Така че в София са двата оазиса на хоровото ни изкуство и с концертите на нашата капела ще се опитваме отново да разпалим интереса към хоровото изкуство у нас“, обяснява Найден Тодоров.

Останалите цикли – червен, зелен син, жълт и оранжев, включват по четири концерта.

Официалното откриване на сезона е на 15 септември с двама русенци. „Светлин Русев пожела да изпълни Концерта на Чайковски заради новоизлезлия му диск със Софийската филхармония, а маестро Табаков си пожела Симфония №4 на Бетовен, която аз бях запазил за себе си, но може ли да откажеш нещо на Емил Табаков!“, обяснява Найден Тодоров. Червеният цикъл продължава със завръщането на Емануел Чекнаворян, но този път като диригент. В този цикъл е и концертът на Иво Погорелич. „Аз съм много щастлив, че той прие да гостува. Доста диригенти смятат, че Вторият концерт на Шопен е най-трудният за акомпаниране, а Иво Погорелич, както твърдеше и Караян, не е най-лесният за акомпаниране пианист в света. Освен това процедурата по купуване на нов роял за Филхармонията тръгна от предишното му гостуване, когато той се държа доста мило с нас и не толкова мило с отговорните лица, които трябваше да разрешат купуването на новия инструмент.“

За първи път у нас идва един от най-добрите виолончелисти в момента Даниел Мюлер-Шорт, когото ще чуем с Концерта на Елгар. „Датата на концерта беше запазена за друго събитие, което успяхме да изместим, защото той каза 1 декември.“ Диригент на този концерт ще бъде Мишел Табачник.

Оранжевите концерти започват с диригента Йорма Панула, със забележителния цигулар Джан-Паоло Пелозо и виолончелиста Рей Уанг. „Този концерт го планираме за четвърти път. Първо дойде тоталният локдаун. Пак го планирахме и пак ни затвориха. Преместихме го в миналия сезон, но затвориха Хонконг, където живее Пелозо.“

Като диригент Юлиан Рахлин ще представи великолепния Николай Лугански. „Това ще бъде една тъжна вечер – в до минор, но много зареждаща, с Втория концерт на Рахманинов и Първата симфония на Брамс.“

Георги Димитров залага на класиката. Той е избрал Втората симфония на Бетовен, която много добре кореспондира с Клавирния концерт №20 на Моцарт. „Доайенът на българското музикално изкуство Георги Димитров ще се срещне със Себастиан Кнауер, който успя да запали и публиката, и оркестъра, когато дойде преди година и половина изненадващо.“ Завръща се и Даниел Хоуп, но на пулта ще застане Найден Тодоров. „След като изпълни с нас Концерта на Бритън, реши, че сме специалисти по английска музика, и ето, че идва с Елгар.“ А втората творба ще бъде Реквием на Карл Дженкинс.

Стигаме до жълтия цикъл. Какво удоволствие отново да посрещнем диригента Густав Кун, който ще представи Реквием на Верди. На сцената отново ще са заедно Мария Радоева и Валерио Борджони – след „Жената от езерото“ на Росини.

Росен Миланов ще има своята балетна вече със Стравински и Чайковски. Найден Тодоров ще представи Тройния концерт на Бетовен със солисти Лия Петрова – цигулка, Oрелиан Паскал – чело, Александър Канторов – пиано, както и световната премиера на Концерта за пиано на Роланд Баумгартнер със солист Со Рианг. Главният диригент Саша Гьотцел има два концерта. Той ще партнира на пианиста Томоки Саката за Втория концерт на Лист и ще представи „Морето“ на Дебюси, както и ще дирижира новогодишния концерт на Филхармонията, със солист Светлина Стоянова.

Синият цикъл започва с концерт под палката на Найден Тодоров и с участието на Камий Тома. „Когато тя дойде за първи път, всички попитаха кога ще се завърне. Тя ще изпълни Концерта на Дворжак. Вторият концерт е с диригента Урош Лайвиц, който е избрал изцяло Моцартова програма – Третия концерт за цигулка с Цию Хе и Коронационната меса. Срещата на Найден Тодоров с Веско Ешкенази е тематична – Менделсон, Концерта за цигулка, и Италианската симфония. „Програмата е прекалено традиционна, но публиката винаги я харесва. Веднага след концерта с тази програма ще гостуваме в Загреб“, допълва маестро Тодоров.

Зеленият цикъл започва с концерт на майсторския клас на Райна Кабаиванска, която тази година се завръща в зала „България“. На пулта отново застава Найден Тодоров, той ще дирижира и следващия концерт с Елизабет Леонская. След като я чухме с Третия концерт на Барток, сега тя ще изпълни клавирните концерти на Григ и Шуман. „Струваше ни много усилия, за да свири първия път със Софийската филхармония, след като дойде обаче, тя се съгласи да повтори. И това за мен е най-големият знак за признание.“

В този цикъл са предвидени и две български произведения. Любомир Денев-син ще дирижира Концерта за ударни на своя баща Любомир Денев, а Симеон Пиронков ще представи премиерата на Концерта за пиано на Стефан Драгостинов със солист Милена Моллова. „Във вечерта на Любомир Денев-син ще гостува един пианист, в когото се влюбиха и оркестърът, и българската публика – Дино Имери. Той ще изпълни за първи път в България Симфония №2 на Бърнстейн, която е за пиано и оркестър. С това ние завършваме интегралното изпълнение на симфониите на Бърнстейн, задача, която си бях поставил. Симеон Пиронков се спря и на Симфония №46 от Хайдн. Оказа се, че в историята си Филхармонията не я е свирила.“

Извън тези пъстроцветни предложения са предсезонният концерт и оперната гала преди Коледа. На 8 септември ще прозвучат Концертът за виолончело на Лало и Осмата симфония на Дворжак. Солист ще бъде един от нашумелите челисти, Греъм дю Плеси, а диригент – Майкъл Розенцвайг.

Оперната гала е на Роландо Виясон. На пулта ще бъде Найден Тодоров, който си е обещал, че ще доведе в София всички свои любими тенори и сопрани.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.
Предишна статияТрагичният реформатор
Следваща статияВ обувките на Матей Хоржава