Начало Музика Концерти Камерната музика и младите
Концерти

Камерната музика и младите

Мария Митева
09.10.2025
1550
Людмил Ангелов, фотография Изабел Янкова

Разговор с пианиста Людмил Ангелов, създател и артистичен директор на фестивалите „Камералия“ и „Пиано Екстраваганца“

До 27 октомври 2025 г. в София се провежда седмото издание на Международния камерен фестивал „Камералия“. Той беше открит с концерт на трима от големите испански фламенко артисти, Хуан Рамон Каро, Антониа Контрерас и Кармен Камачо. В 15-ото издание на фестивала „Пиано Екстраваганца“ ще има шест концерта – от 21 октомври до 12 ноември.

Пианистът Людмил Ангелов, който създава тези два фестивала в София, е признат като един от големите съвременни интерпретатори на Шопен. Изпълнявал е многократно интеграла на клавирното творчество на този композитор и е чест гост на най-известните Шопенови фестивали, включително фестивала „Шопен и неговата Европа“ във Варшава. Носител е на наградата Аполон Токсофорос на фондация „Аполония“ и член-кореспондент на Кралската академия за изящни изкуства в Толедо. През 2000 г. негов диск с произведения от Шопен е удостоен с Grand Prix du Disque Chopin от Националния Шопенов институт във Варшава. През 2011 г. е награден от Министерството на културата на Полша с медал Глория артис за заслуги в популяризирането на полската музика по света, а през 2015 г. е удостоен с Голямата награда на Варна за цялостната си дейност. През 2016 г. британската фирма Hyperion издава звукозаписната премиера на наскоро открития Концерт за пиано и оркестър оп. 3 от Мориц Мошковски, записан от пианиста с Оркестъра на ВВС в Глазгоу. Преподава като почетен професор в НБУ, където ежегодно изнася и голям майсторски клас. През 2022 г. е удостоен със званието Почетен гражданин на София и става носител на най-високото отличие на Министерството на културата Златен век – огърлие. В края на 2023 г. кралят на Испания, Фелипе VI го удостоява с ордена Исабела Католическа за особени заслуги към двустранните отношения между Испания и България и големия му принос към културата на двете държави.

Г-н Ангелов, и на двата фестивала „Камералия“ и „Пиано Екстраваганца“ се припокриват музикалните жанрове класика, фламенко и джаз. Какво по-точно ги различава?

Да, действително, тази година има такова съвпадение. Но разликите са доста големи: на първо място, „Пиано Екстраваганца“ е един изцяло пианистичен фестивал, в който винаги във всички концерти пианото е основният действащ герой. Така е още от първото издание на този фестивал. А „Камералия“ е камерен фестивал, с пиано или без него, в по-широкия смисъл на камерното музициране – този на различни артисти, които си партнират пред публика, в най-различни жанрове, от класика, през фолк, джаз и други.

Имате ли идея да разширите следващите издания на фестивала „Камералия“ с повече на брой концерти?

Да, имаме тази амбиция, но в крайна сметка всичко ще зависи от финансирането. В камерните концерти винаги участват по няколко артисти, което прави бюджета по-обемен. Камерната музика е важна, партнирането е много ценно и се раждат прекрасни идеи.

Вие колекционирате рядко изпълнявани или съвсем непознати произведения. Има ли още неоткрити музикални творби и съществува ли риск фалшифицирано произведение да бъде обявено за оригинално?

Със сигурност има. Наскоро бяха открити манускрипти на творби от такива автори като Моцарт и Шопен. Да се надяваме, че откритията са истински и ще продължат да ни изненадват.

Давате възможност за изява на нови музиканти. Добър старт ли са фестивалите за младите?

Разбира се. Младите имат нужда от изяви, чрез които да си „сверят часовниците“, тоест да представят на публиката своята работа и да видят как работят техните усилия в подготовката. Всичко това на отговорни сцени, каквито са фестивалите. Освен това тези техни изяви им дават възможност да бъдат чути и евентуално ангажирани и от други организатори на събития.

Открива ли им се път и за други участия?

Да, както отговорих и на предния въпрос, мисля, че всяка възможност за младите солисти или ансамбли е важна за маркетинга с оглед на бъдещи ангажименти и импулсирането им към създаване на нови проекти.

Фотографията на хоумпейджа е на Софийската филхармония.

Мария Митева
09.10.2025

Свързани статии

Още от автора