Културната задача на Халите. Разговор с Александър Кьосев

Културната задача на Халите. Разговор с Александър Кьосев

Халите имат много особена съдба. Между всички тези сгради на Банския площад, които се строят, за да поставят съдбата на ориенталската джамия в европейски кавички, Халите са най-модерната сграда. Спори се дали фасадата им е в сецесион или ампир, но според мен спорът е безпредметен, защото Халите, подобно много други сгради в София, съчетават най-различни стилови елементи. Но най-важното е, че вътрешното им пространство е било за времето си много модерно със стоманено-бетонната си конструкция. А и политическата задача на Халите е била много важна: като модерен европейски пазар те са замислени да изместят дивата шарения на бившия османски пазар, намирал се пред джамията. Халите изпълняват задачата си, „ориенталщината“ е унищожена и е заменена с едно модерно европейско пространство, строено по модела на Парижките хали (други ги оприличават на парижкото Пти Пале). Целта за пореден път е била да се покаже, че София е европейски град. В тази патриотична и визуална задача тогавашните кметства влагат много усилия и много пари. Няколко поколения от кметове и общински управи упорстват в създаването на този европейски и патриотичен спектакъл: нека всички видят, че София не е вече мизерният стар османски град, западнал през XIX в. заради земетресение и пожари. [...]

Капитализъм на ръба на нервна криза. Разговор с Албена Азманова

Дори и да не знаем накъде вървим, добре е да знаем къде не трябва да стоим. Философът Теодор Адорно е казал: „Ние може да не знаем какво е правилното, но почти винаги знаем кое е грешно“. Това е и основната ми позиция в тази книга, в която направих критика на съвременния капитализъм. Така се оказах два пъти дисидент – първо срещу комунизма и след това срещу капитализма. Анализите ми се подхранват от реалността и от чувството за несправедливост, на което трябва да се реагира. [...]

Какво може литературата? Разговор с Георги Господинов

Какво може литературата и литературната история в свят като днешния? Струва ми се, че в тревожни времена като настоящото литературната наука може да си позволи да излиза по-често от своето поле, да търси среща с други науки, да има самочувствието, ако щете, че е част от случващото се в света. И че притежава инструментариума да обясни това, което се случва в текста на света – етическо, естетическо и политическо. Също така вярвам в личния подход и отношение към обекта на изследване. [...]

Болка и пречистване. Разговор с Веселка Кунчева

За мен пандемията беше като една малка смърт. Всички знаем, че страхът от смъртта преминава през няколко етапа – минаваме през гнева, през смирението, през опита да се договорим с който и да е над нас да не ни се случи. Аз преминах през същите процеси. Стигнах до усещането, че просто ме няма, защото ние сме творци, хора, които се занимават с изкуство, ние се изразяваме и дишаме чрез изкуство. И когато ти забранят да се докоснеш до това изкуство, ти ставаш просто парче плът и нищо повече. [...]

Как се конструира истината

Хиро Онода е последният японски войник от Втората световна война. Новината за капитулацията на страната му го застига, докато е в джунглата на един филипински остров. Листовките, които го призовават да се предаде, той приема като вражеска пропаганда. До 1974 г. продължава да води войната си. Вернер Херцог се запознава с него още през 90-те години, днес излиза проникновената му и ексцентрична книга за Онода („Здрачът на света“, издателство „Ханзер“). С Вернер Херцог разговаря Иома Манголд от „Цайт“. [...]

Всичко за майката. Разговор с Мина Милева и Весела Казакова

Филмът е много интимен и имахме трудности именно с тези моменти от заснемането. Затова трябваше да стъпваме много внимателно. Цялата история тръгна от Биляна Казакова, от дългата притихналост и невъзможност да изразиш през какво си минал като майка. Всяка жена, която е родила, минава през много дълбок емоционален процес. Някои го наричат постродилна депресия. Дори не разбираш, че си в депресия, защото си вързана за детето, животът сякаш е спрял. В същото време се очаква да бъдеш отговорен и жертвоготовен човек. [...]