Илюзията за вещественост. Разговор със Станислав Памукчиев

За разлика от музиката и поезията, които по своето естество са „безплътни“, пластическите изкуства са „обречени“ на материя, на материален посредник. По същество се реализира материален обект, който визуализира идея, послание, настроение, преживяване – неща от невидимия регистър. Това в директен и преносен смисъл изразява напрежението, борбата, примирението и дори съгласието между материално и духовно, видимо и невидимо. Вътрешната обусловеност на тези антиномии е енергията, виталността на този вид изкуства. [...]

Срещата с необяснимото. Разговор с Бистра Льошевалие

Години наред бях обсебена от „моите прозорци“, от тези запушени прозорци, които аз горя, дупча и режа, за да изляза в голямото пространство, във вселената. Моето желание за свобода е да докосна вселената и да плувам в нея. А първата изложба с огледала направих през 1990 г. в една крипта във френската провинция. Реших да използвам огледала, тъй като криптата бе под земята и съответно доста мрачна. Чрез поставянето на огледалата криптата светна. За това навремето писа Дора Валие. [...]

Художник на идеите

Ръце, мачкащи буца глина и прожектирани на голям екран, това е първото, което зрителят вижда във фоайето на НГ Квадрат 500 – като пролог и начало на изложбата на Васил Симитчиев (4 ноември 2021–23 януари 2022). Художникът „се завръща с цялата мощ на своите артистични открития“, пише кураторът Иво Милев. И действително, Националната галерия представя още едно завръщане на художник от български произход, изградил забележителна кариера в чужбина в продължение на повече от четири десетилетия. [...]

Архитектура в процес

Берлинският колектив Raumlabor получи „Златен лъв“ на Архитектурното биенале във Венеция (22 май–21 ноември 2021 г.) за участието си в основната изложба на тема „Как ще живеем заедно“ с куратор Хашим Сакрис. Наградата им се присъжда за два проекта в Берлин – „Дома на статистиката“ на Александерплац и „Плаващия университет“ в запустелия водоем зад някогашното летище „Темпелхоф“. И двата възникват като артистични инициативи и се развиват благодарение на сътрудничеството между артисти, граждани и архитекти. [...]

Усещане за природа. Разговор с Гергана Петрова

Във фотографията никога не ме е интересувало дали нещо е суперостро на фокус, или колко тонове на сивото имам. Винаги ми е било по-важно една фотография да носи емоция. За фотографиите, които не са на фокус, мисля, че това е нещо, което ми остана от живописта. Лентата дори ми дава малко повече възможности да пресъздам това усещане – сякаш е нарисувано с четка. Но когато успея да направя нещо средно между картина и фотография, това е страхотно удовлетворение. [...]